ISLAND – ON FIRE

Island rutt karta

EN EPISK resa

Island är ett av våra absoluta favoritländer när det gäller äventyrskörning! Eller vad kan bli mer äventyrligt än lavaöknar, glaciärer, vattenfall, vulkaner, varma källor, gejsrar, vattenpassager och långsträckta grusvägar? Som vanligt på våra resor är riktigt bra körning högsta fokus, men är man på Island finns det givetvis vissa platser man bara måste besöka längs vägen. Under denna resa tar vi oss från Reykjavik och norrut via de mest intressanta platserna Island har att bjuda på såsom Geisyr, vattenfallet Gullfoss och Unesco-världsarvet Þingvellir. Under en lång dag korsar vi sedan det Isländska höglandet till mystikfyllda Myvatn, Husavik & en av Islands största vulkaner Askja. Vi korsar sedan Islands ödsliga högland ännu en gång via ännu mer spännande vägar för att avsluta resan genom sagolandskapet Landmannalaugar.

Vi har helt enkelt satt ihop en resa med så många höjdpunkter det bara är möjligt på de 8 dagar resan pågår. Resorna genomförs under sensommaren, den enda tid på året då man kan vara säker på att snön smält på alla våra passager och vädret är som bäst. Vi kör i första hand grusvägar av blandad kvalitet men givetvis blir det en del asfalt också. Under några av dagarna finns lättare respektive svårare ruttalternativ för den som önskar. Vi har hela tiden vårt supportfordon med oss hela tiden som förser oss med lunch, fika och vid behov reservdelar & verktyg. Detta är en intensiv vecka på motorcykel och det är vår starkaste rekommendation att du innan resan genomfört minst förarutbildning Offroad Basic.

Foto på denna sida: Ann Cathrin Erga, John Brown & David Johansson

 

Se alla filmer från Island på vår YouTube-kanal

Iceland - On Fire | Ride Nordic
Iceland - On Fire | Ride Nordic
Iceland - On Fire | Ride Nordic

Körningen

Körningen på Island består i huvudsak av grus, men vi kör även en del asfalt för att transportera oss mellan de fantastiska grusvägarna. Du behöver inte vara någon mästare på att köra grus för att åka med till Island, men du behöver känna dig komfortabel på mindre grusvägar. Din fysik bör vara relativt god då vi ibland kör långa dagar. Vi måste ju helt enkelt ta oss fram till nästa hotell oavsett vad klockan är. Vid tuffare utmaningar som sand och vattenpassager, stannar vi, går igenom rätt körteknik, tar oss igenom tillsammans och hjälps åt. Island är ett äventyr och du måste vara beredd på att det ibland kan vara slitsamt, men vi vågar också lova att du kommer att få en helt fantastisk körupplevelse!

Vi kör två långa dagar under resan då vi korsar de centrala delarna av Island på grus. Detta är en intensiv vecka på motorcykel och det är vår starkaste rekommendation att du innan resan genomfört minst förarutbildning Offroad Basic.

Vattenpassager, sten och sand

Vi korsar under resan ett antal vattenpassager, de flesta relativt lätta men även några större. Passagerna varierar från år till år och från dag till dag. När vi kommer till större vattenpassager stannar vi och hjälps åt att ta oss igenom som ett team. Vissa av grusvägarna vi kör på är steniga, och stenarna kan vara tuffa både mot förare och motorcyklarna, så det gäller att anpassa hastigheten efter underlaget och slå av på farten när man ser på den fantastiska utsikten. Sand kör vi egentligen bara under Advanced-alternativen man kan välja två av kördagarna.

Boende & mat

Under hela resan bor vi bekvämt på bra hotell, givetvis med toalett & dusch på rummet. Del i twinrum ingår i priset, enkelrum kan bokas mot tillägg (pris för detta framgår i bokningen).

Frukost ingår alla dagar och i anslutning till hotellen finns alltid en bra restaurang. Fika & lunch har vi vanligtvis med oss i vårt supportfordon så vi kan stanna när och var vi vill för lunch. Samma gäller vid våra kaffe/fikapauser, varje gång vi stannar finns alltid möjlighet att få i sig något energirikt.

Vätska går åt mycket när man sliter hårt och det är vår starkaste rekommendation att du har med nån typ av vätskesystem  och se till att alltid fylla upp den innan avresa på morgonen.

Iceland - On Fire | Ride Nordic
Iceland - On Fire | Ride Nordic
Iceland - On Fire | Ride Nordic
Iceland - On Fire | Ride Nordic

Lång erfarenhet av Island

”Första gången jag var på Island var 2003, bara några månader efter att jag korsat Afrika från norr till söder på motorcykel. Anledningen att jag bokade resan var helt enkelt att jag blev så otroligt rastlös när jag kommit hem och behövde ett nytt äventyr. Island kanske inte låter som ett äventyr efter Afrika, men faktum är att jag efter min första vecka på Island tänkte att – här har jag på bara nån vecka faktiskt kört på fler olika underlag än vad jag gjorde under ett halvår genom Afrika. Körningen är oslagbar, som att köra i en saga som innehåller allt du kan önska i form av utmaningar!

Efter min första resa till Island 2003 har det blivit många fler, 2006, 2011, 2012, 2015, 2016, 2018, 2022 & 2023. Totalt har jag spenderat nära ett år på denna fantastiska ö, och det finns hela tiden mer att fascineras över. Sedan 2016 har du möjligheten att följa med oss och köra motorcykel på Island, och jag lovar att det bli en upplevelse du sent ska glömma!”

– David Johansson VD Ride Nordic AB  & certifierad BMW Motorrad Tourguide.

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Full support

I vårt supportfordon har vi verktyg, reservdelar, reservhjul, däck, vatten, fika och lunch som vi dukar upp på någon trevlig plats vid pauserna. Första-hjälpen-utrustning  finns både i vårt supportfordon och på turledarmotorcyklarna. I supportfordonet finns också satellittelefon och hjärtstartare. Alla våra turledare är sjukvårdsutbildade.

Dagsprogram

Klicka på respektive dag för mer information.

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Vår resa startar och avslutas i Reykjavik. Hela dag 1  är ankomstdag, så om du anländer tidigt eller sent är valfritt. På kvällen i samband med middagen får du all information du behöver om den kommande veckan.

 

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Vi samlas på morgonen och börjar med en presentation av oss själva och motorcyklarna. Efter ev. inställningar av cyklarna bjuder dagen på en ca 15 mil lång tur där större delen går på asfalt/större grusvägar till Þingvellir, där Eurasiska och Nordamerikanska kontinentalplattorna möts. Det isländska parlamentet, alltinget, skapades också här i Tingvalla år 930. Vi fortsätter mot vattenfallet Gullfoss och Geysir där vi stannar för natten. Turen har fått sitt namn efter att vi passerar några av Islands mer kända turistattraktioner. Efter denna dag är vi mer äventyrare än turister!

 

Iceland - On Fire | Ride Nordic

En lång dag på nära 40 mil då vi för första gången korsar Island från söder till norr. Första halvan bjuder på lättkörda grusvägar genom ett kargt landskap. Vid första fikapausen passar vi på att besöka det termiska området Hveravellir. Vi rullar vidare och passerar bland annat the Blue Lake. Landskapet ändras och blir grönare innan vi når havet på norra sidan av ön. Sista 20 milen av dagen går på asfalt längs väg nr 1, Islands ringväg, med fantastisk utsikt över norra ishavet. Dagen avslutas vid lake Myvatn.

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Denna dag har du några olika val:

  • Turen Dettifoss börjar med att vi passerar ett av de största termiska områdena på Island, Hverir. Vi fortsätter sedan på en vacker tur till Islands kraftfullaste vattenfall Dettifoss. Därefter styr vi mot Husavik för en mysig lunch i hamnen och avslutar med en spännande grussträcka förbi ett av våra ”hemliga” termiska områden. På eftermiddagen/kvällen finns möjligheten att bada på Myvatn Nature Baths för den som önskar (kostnad tillkommer).
  • Om du önskar en utmaning kan du istället Askja-turen. Även denna tur börjar med med att vi passerar det termiska området Hverir. Efter ett kort stopp vid Hverir följer vi väg 1 österut under några mil innan vi viker av mot Askja. Landskapet ändras och efter ett par mil känns det mer som att köra på månen än på Island! Vi passerar imponerande lavafält, några spännande sandstäckor och inte minst ett par ganska ordentliga vattenpassager där vi måste hjälpas åt att komma över. Efter knappa 30 mil är vi upp på väg 1 igen och kan pusta ut de sista milen tillbaka till hotellet.
  • Då vi bor på samma hotell två nätter finns även möjligheten att ta en vilodag på tisdagen.
Iceland - On Fire | Ride Nordic

Dags att ta oss söderut igen. Dagens rutt som är ca 30 mil  börjar med några mil asfalt till det vackra vattenfallet Godafoss innan vi viker av söderut genom Sprengisandur. Vi passerar ytterligare ett verkligt imponerande vattenfall, Aldeyjarfoss, innan det är dags för 10 mil körning på egen hand över det isländska höglandet. Vi startar med lite lagom mellanrum så att du och din körkompis verkligen får känslan av att ensam korsa det mäktiga landskapet. Våra tureldare och supportfordon finns givetvis i närheten om du behöver assistans. Efter några lite mer spännande vattenpassager, där vi än en gång hjälps åt, och några snabba grussträckor kommer vi till dagens mål på södra Island.

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Ytterligare en spännande dag väntar. Där vi börjar med att köra till den majestätiska vulkanen Hekla. Vi tar oss sedan vidare genom Landmannalaugar via väg F208 som bjuder på mängder av vattenpassager. När vi än en gång ser havet på södra sidan är vi framme vid nattens hotell.

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Vi fortsätter i samma anda med underbar gruskörning och om möjligt ännu bättre vyer. Svart, grönt, vitt och förhoppningsvis blått, är färgerna för dagen. Rutten på 20 mil passerar vidsträckta lavafält och flera spännande vattenpassager längs glaciären Myrdalsjökul innan det är dag för de sista 10 milen asfalt tillbaka mot Reykjavik.

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Äventyret är över för den här gången… Om du reser tidigt eller sent är upp till dig vi anpassar transfer efter dig. För dig som reser lite senare på dagen finns mycket att se på i Reykjavik, men troligtvis är du mest intresserad av att vila och tänka tillbaka på en magisk vecka med ett leende på läpparna. Som tur är finns det ju fler resor att åka med på, så förhoppningsvis är det inte jättelänge tills vi ses igen!

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Vad ingår?

  • 6 dagars äventyrskörning
  • 3 turledare på motorcykel
  • Feedback & körtips från turledare/instruktör
  • 6 dagars hyra av BMW R1300GS av nyaste modell
  • Helförsäkring för motorcykel
  • Bränsle för motorcykel
  • Teknisk support för motorcykel
  • Reservmotorcykel vid behov
  • Supportfordon inkl. förare
  • 7 nätter boende i twinrum
  • Frukost, lunch & fika alla kördagar
  • Vattentät packrulle som transporteras av vårt supportfordon
  • Bagageförvaring vid start/slut-hotell
  • Unik ON FIRE T-shirt

Vad ingår inte?

Flyg, transfer, middagar, samt personlig utrustning

Att tänka på

  • Resan startar och avslutas i Reykjavik. Vi rekommenderar att du flyger till/från Reykjavik/Keflavik flygplats (KEF).
  • Hela lördagarna är avsatta för ankomst och avresa så du är fri att ankomma/lämna så tidigt eller sent du önskar. Information om hur du enklast tar dig till från flygplatsen till vårt hotell får du i välkomstinformationen vi skickar ut innan resan.
  • Tänk på att du måste ha en reseförsäkring ifall du skulle bli sjuk eller skadad under resan, de flesta har denna genom sin hemförsäkring. Kontrollera detta med ditt försäkringsbolag. Ett europeiskt försäkringsbevis är också bra att ha med, detta får du gratis hos försäkringskassan.
  • Det är vår starkaste rekommendation att du har någon form av vätskesystem  då det går åt mycket vätska under dagarna.
  • Kör alltid med komplett skyddsutrustning i form av godkänd integral- eller crosshjälm (öppningsbara hjälmar ska vara stängda vid all körning), godkänt ryggskydd, axelskydd, armbågsskydd, knäskydd, handskar och kraftiga cross- eller äventyrsstövlar. Vädret på Island kan variera mycket och regn är inte ovanligt, så se till att dina kläder verkligen är vattentäta! Även vattentäta strumpor är en rekommendation då vi ofta kör i vatten. Temperaturen kan variera från 0 till 25 plus så se till att vara väl förberedd. En elektrisk värmeväst är inte fel att ha med. Alla motorcyklar är försedda med DIN-eluttag.
  • Vi anpassar oss givetvis om du har några matallergier, meddela oss i så fall minst 4 veckor innan avresan.
Iceland - On Fire | Ride Nordic

Vanliga frågor, fakta & statistik

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra Islandsresor. Du finner också en del fakta och statistik som vi samlat på oss sedan våra första resor.  Om du har fler frågor så tveka inte att kontakta oss!

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Det är vår starkaste rekommendation att du genomfört minst förarutbildning Basic innan resan. Under utbildningen lär du dig de grundläggande teknikerna du behöver för att säkert kunna genomföra resan på Island.

Under resan får du dessutom konstant feedback från våra turledare/instruktörer. Vid alla tuffare passager stannar vi, går igenom rätt körteknik, och tar oss igenom som ett team. Vi ställer också alltid ut en cornerman vid varje vägval och stökiga passager, så det finns alltid någon som kan hjälpa till i närheten. Vi har även möjlighet att dela upp oss i två eller tre grupper för olika erfarenhet. Två av dagarna  har du möjligheten att välja längd/svårighetsgrad på turerna.

Statistik körvana Islandsdeltagare:

  • 16 % har lite eller ingen erfarenhet av gruskörning
  • 43 % har kört en del men inte så aktivt
  • 41 % är aktiva och vana grusåkare
Iceland - On Fire | Ride Nordic

Körningen på Island är så bra att det knappt går att förklara med ord. Om du väljer Advanced-alternativen vi erbjuder så är detta en tuff tur! Tack vare att vi delar upp oss i flera grupper har vi möjlighet att anpassa oss efter alla olika erfarenheter och våra turledare tvekar inte att hitta på något extra om du som deltagare söker spännande utmaningar! Tuffare utmaningar än vad vi erbjuder under våra Advanced-turer bör man inte ge sig på med en fullvuxen äventyrsmotorcykel. Vi har ännu aldrig haft någon deltagare som inte tyckt att utmaningarna varit tillräckliga, även för inbitna cross- och enduroåkare.

Statistik körvana Islandsdeltagare:

  • 16 % har lite eller ingen erfarenhet av gruskörning
  • 43 % har kört en del men inte så aktivt
  • 41 % är aktiva och vana grusåkare
Iceland - On Fire | Ride Nordic

Merparten av våra deltagare åker själva, så du kommer inte känna dig ensam! Efter en vecka har du ett helt gäng nya vänner och några kommer du säkerligen att fortsätta att hålla kontakten med!

Statistik:

  • 60% åker på egen hand
  • 40% åker med vänner, släkt, partner eller t.ex. far & son
Iceland - On Fire | Ride Nordic

Merparten av våra deltagare är oftast från Skandinavien, men vi har deltagare från Baltikum, UK, USA, Nederländerna, Dubai, Kuwait, Indien, Thailand, Kanada, Guatemala, Uruguay – för att nämna några 🙂

Merparten av våra turledare/instruktörer är från Skandinavien och pratar svenska eller norska samt engelska.

Iceland - On Fire | Ride Nordic

Under veckan har du möjlighet att förvara den packning och de väskor du inte behöver under kördagarna. Vi låser då in detta i våra egna transportfordon vid hotellet där vi bor första och sista natten.

Vid välkomstmötet får du en vattentät packrulle av oss (som du givetvis får behålla efter resan) där du förvarar det du vill ha med dig under veckan. Denna tar vi sedan på takräcket på vårt supportfordon och transporterar mellan hotellen. På motorcykeln sitter en liten styrväska och en toppväska där du har plats med det viktigaste under dagen såsom en extra tröja, en liten kamera, regnhandskar etc.

Önskar du mer plats för packning under dagarna rekommenderar vi att du kör med en mindre mc-ryggäck som även kan förses med ett vätskesystem.

 

IMG_4110

Hela dag 1 och dag 8 är avsatta för ankomst och avresa så du är fri att ankomma/lämna så tidigt eller sent du önskar. Information om hur du enklast tar dig till från flygplatsen till vårt hotell får du i välkomstinformationen vi skickar ut innan resan.

Priser

Inkl. BMW R1300 GS79 500 SEK(Motsvarar ca: EUR)

I priset ingår boende i twinrum 7 nätter, 7 frukostar, 6 luncher, 10 kaffe/fika, turledare och alla guidade turer, hyra av BMW R1300GS i 6 dagar, reservmotorcyklar, bränsle, försäkring för mc, teknisk support för motorcykel, supportfordon med förare, vattentät 50 liters packrulle som transporteras av supportfordon, T-shirt.